Retro akce Novohradské hory
7. - 15. září 2007

Po stopách Asena, Myšáka, Toma Z Konzerváren, Martina Zlatokopa, Jacka Zlaté Podkovy, Polomédi, Mě a Sáry,...

... Když jsem se toulal z místa na místo
... a přirovnával je k těm starým fotkám
... Asen občas píše z Panamy
... a Myšák se dnes potřetí žení.

V pátek jsem se lokálkou vydal se Sárou a Laurou do Brodu. Z Brodu osobákem do Jihlavy, kde za chvíli přijíždí Poloméďa a jdem k mraveništi na obvyklé místo stavět plachtu. Mravenci nás už čekali a Poloméďa si s každým osobně potřásl tlapkou. V noci nepršelo a nebyla ani zima. Ráno na rychlík na Budějovice. Sára si v otevřeném voze omylem prdla (možná naschvál) a spolucestující moc nechápali, kde se tam ten puch bere. V Budějovicích ve spěšňáku přichází František Dobrota rodák z blízké vesnice. V Bujanově vystupujem a nepoznáváme to tu. Na Loužku zřícenině zjišťujem, že jsme šli před sedmi lety asi z Kaplic. Ale hrad poznáváme viz náčrtek.

Na hradě nalézáme konzervy po Tomovi z konzerváren, ale František zjistí, že jsou plné a jsou nejspíš cena nějaké bojové hry. Hrad je nádherný a ještě nádhernějším ho dělají naše vzpomínky na Býlé psy. Jdem do Rychnova nad Malší. Kluci jdou do zakouřené hospody na čaj. Dříve se tu Asen stavil a pak přesně podle Asena k Svatému Kamenu (křížovou cestou) ke kostelu, který kdysi Gregůrek fotil a dnes dokonce otevřený. Na varhanech je ze soch kapela a je tu i zavřený suvenýr shop a otevřená hospoda a kluci samozřejmě v ní. Ještě že jsme na vzpomínání dva, tak dáme dohromady nějakou vzpomínku.
Jirka

Oproti hospodě v Rychnově je tato mnohem útulnější a dostáváme výbornou klobásu s křenem. Nejdřív já s Frantou a pak i Jirka, co zatím hlídal venku psy. Asi do této vesnice jezdí hodně Rakušanů, v kostele jsou všechny nápisy německy, i vývěsní štít -
"Hostinec - Gasthaus".
Zřejmě na tom místní profitují, po vesnici jezdí myslivci v drahých autech.
Táboříme kousek za vesnicí, krásný rovný místo. K ránu prší, ale pak přestane, takže kolem 11. hodiny vyrážíme. Cestou procházíme vesnicí Tichá se zřícenou tvrzí a pak míjíme Janovu ves - velkou farmu s krávama, prasatama, husama a domkem s verandou - občerstvením, kde jsme se před 7 roky zdrželi. Dneska jsme se tam ale nezastavili a najedli se až na odpočívadle v lese.
Milan

Za kapličkou na louce se fotíme (dokonce i František) na balících slámy se zelenou fólií a pak už do Pohorské vsi kolem zavřené hospody, kde není veřejné WC ani nikdy nebylo a nebude k normální otevřené hospodě na limču, tatranky, tyčinky a brambůrky. Pak po zelené značce míjíme nápis prodej kozích sýrů, nevyhovuje normám EU, testováno na lidech. U Terčiho dvora další nabídka sýrů. František se ptá, ale nemaj prý žádný z 20 druhů. Míjíme Hutský rybník a podle mapy přístřešek ve skutečnosti zavřená bouda, a jdem na Žofín kolem Žofínského pralesa, který ale není vidět. Na Žofíně na střídačku super resturace. Dáváme si i polívku, Franta nakonec i horké maliny a s plným žaludkem už za tmy hledáme místo na spaní. Vše je podmáčené tak nakonec jdem až na vrch a najdem jakžtakž rovné místo. Ráno asi 50 metrů dřevorubci, tak to rychle balíme a jdem do Černého údolí, pojíme u čtyřdomí a po silnici, kde furt samí dřevorubci, k červené značce na Kuní horu, kde rozhled nic moc, ale kousek dál je vyhlídka aspoň na jednu stranu. Sestoupáme dolů a škrabem se zas na Kraví horu, kde je vysílač a Sára mě ukecá ať ji vemu nahoru. Dolů to nezvládá a nese se v náručí a Laura závidí. Pak do Hojné vody, kde všechny hospody zavřené a dál do Dobré Vody, kde načepujem vodu. Tak spěcháme do obchodu do Horní Stropnice, kde kupuju pro Poloméďu nanuk a sobě jogurty. Vše pak sním na lavičce a je mně těžko. Klukům též, protože se přežrali v místní restauraci. Jdem k vladycké tvrzi (opravené) z 15. století Cukštejn a dál Tereziným údolím koolem Lazniček a hostince u Hamrů až do Nových Hradů. Zde se zastavíme na náměstí a protože prší. Jdem postavit plachtu nad Zevlův rybník do lesa. V noci psi spustí planý poplach, ale taky jsem slyšel kroky. Ráno sbalíme plachtu a začne pršet. Franta jde do Nových Hradů na prohlídku hradu. My se psy do Českých Velenic. Navštívíme cukrárnu co před lety, koupím si v ní ale jogurty a jdem kolem nádraží. V tom zčistajasna Poloméďa řekne já už nemůžu a že ho bolí tlapky a noha a okamžitě odjíždí do Brumlobrna. Snad to i plánoval dopředu, protože dovolenou měl jen do úterý. U rybníka za Velenicemi čekáme promoklý na Františka. Jdem pak společně kolem Lužnice do Krabanoše a za ním v lese stavíme plachtu.
Středa:
Ráno se psi poperou o vodu z plachty a my zjišťujem, že má být zas podle předpovědi dešťivo, že to změnili. Ještě jsme nevysušili ani to ze včerejška. Třeba se jim to nepovede. Zjistili jsme že celou noc tam hučel pískovcovej důl a díky němu byla přeložená červená značka až k hraničnímu přechodu Halásky. U Spáleniště jsme pokecali se zvědavými koňmi. Přešli jsme řeku Dračici a vstoupili do: viz náčrtek.

Prošli jsme kolem krásně opravené Nové Hutě, před tím ještě neplánovaně (není na mapě) skalní vyhlídka. Dál místo u obrázku a pak už v Chlumu potraviny na hrázi rybníka Hejtman. Zámek patří soukromé firmě, ale kostel na kopci je krásný a vedou k němu dvě schodiště a pod nimi křížová cesta. Franta se najedl u Růženky - bramborák Hejtman. Pak vyrážíme po modré kolem poloprázdných kempů kolem rybníka Špačkov a Staňkov do lesa, kde krásné místo u vodní strouhy, ale v noci jasno a děsná zima. Navíc - viz náčrtek:

Hodnej méďa našel železnou rudu a je nalepena v kronice .

Ráno jdem kolem spousty křížů,cesta se natáhne,kvůli tomu,že je přeložená značka kolem nějakého hotelu a nejsevernější hranice Rakouska s námi. Spěcháme na úzkokolejku do Nové Bystřice.Vláčkem do Jindřichova Hradce a odtud osobákama s přestupem v Horní Cerekvi do Jihlavy k oblíbenému mraveništi . Pozdravili jsme se s mravenci, koukli, když už jsme tu byli podruhé zda jsme před tím tam nebyli na velký a šli spát. Druhý den už domů . Franta se na vodní ráj ukecat nedal .